Dit kan je helpen het ”te maken of te breken”. Wel zo handig!

Door je verkeerd te verwoorden of een verkeerde houding aan te nemen kan je de plank al aardig misslaan tijdens een kennismakingsgesprek. En dit is natuurlijk zonde, want deze functie stond op jouw lijf geschreven. Daarom hebben wij een aantal do’s en dont’s waar je aan kan denken voordat je op gesprek gaat.

De do’s

  1. Luister actief. Hierdoor ziet de andere partij dat je oprechte interesse hebt;
  2. Bereid je voor. Doordat je je goed voorbereid op bepaalde vragen die standaard worden gegeven, word je ook minder zenuwachtig. Hierdoor verloopt het gesprek wat soepeler. Het is hierbij ook belangrijk dat je al wat weet over het bedrijf;
  3. Straal enthousiasme uit. Doordat je laat zien dat je enthousiast wordt van de functie heb jij het 2e gesprek al binnen;
  4. Wees op tijd, maar niet te vroeg. Kom tien minuten voor dat het gesprek zal plaats vinden. Je kan namelijk de werkgever niet laten wachten. Te vroeg komen is ook niet handig, want misschien is de persoon in kwestie nog bezig met zijn of haar werk;
  5. Weet welke vragen je wilt stellen. Op een kennismakingsgesprek is het van belang dat jij ook vragen stelt, hierdoor kom het over dat je oprecht interesse hebt in de functie. Je kan vragen stellen over de tijden, hoe je werkdag eruit komt te zien of je arbeidsvoorwaarden. Bedenk voordat je gaat alvast een aantal vragen die je zelf belangrijk vindt.

De dont’s

  1. Niet jezelf durven zijn. Jij bent als persoon uniek en dat moet je ook blijven. Daarom is het belangrijk dat je jezelf bent en niet je anders voor gaat doen. De gesprekspartner komt hier snel genoeg achter of je kan je valse beloftes niet nakomen op de werkvloer. En dan is al deze moeite voor niks geweest;
  2. Negatief spreken. Er wordt tijdens zo’n gesprek naar je oude werkgevers gevraagd. Hierop mag je natuurlijk een eerlijk antwoord geven, maar maak het niet negatief. Hierdoor kan je de plank aardig misslaan;
  3. Geen interesse tonen. Bij de do’s werd al een aantal keer gezegd dat interesse tonen belangrijk is. Als je dit niet doet, dan kan je eigenlijk wel fluiten naar je 2e gesprek, want is het belangrijk dat je zin hebt in een nieuwe uitdaging;
  4. Underdressed zijn. Wees eerder over- dan underdressed. Je kan niet in een joggingspak het gesprek aangaan. Kijk goed naar wat voor een bedrijf het is en kleed je daar op. Weet je dat het een kantoor is met status, trek dan een pak aan. Weet je dat er een informelere sfeer in het kantoor is, zorg er dan voor dat je er netjes uit ziet;
  5. In de wij-vorm spreken. Dit gesprek gaat om jou en het is dus niet relevant wat je met een hele afdeling hebt bereikt. Spreek gewoon in de ik-vorm en heb je iets behaalt door een samenwerking mag je dat wel aangeven.

Deel Deze Post!